نوبهارنوبهار آمد که گلشن رونقی دیگر گرفتباغ از عطر ریاحین بوی مُشگ تر گرفتصد هزاران گل شکوفا گشت در دشت و چمن آن چنان کز خرمی عالم به زیب وفر گرفت
چنین گفت بودا:
*ترجمه دکتر هاشم رجب زاده
آنانکه در پی معرفت باشند باید که سه طریقه ی سیر و سلوک را بشناسند:اول: انضباط در منش و کردار، دوم:تمرکز درست اندیشه و ذهن،سوم: خرد.
شاگردان بودا پنج فریضه را رعایت کنند، که همانا پرهیز از کشتن، دزدی نکردن،زنا نکردن، دروغ نگفتن و پرهیز از هر گونه خمر و مُسکر است.
شادی از پی اندوه آید و غم به دنبال شادی باشد، اما آنگاه که کسی میان غم و شادی و کردار نیک و کار بد تمایز ننهد،آزادی را تواند شناخت.
از پیش نگران چیزی بودن،یا بر گذشته دریغ آوردن،به بیهودگی نی های ریشه کن شده وپوسیده است.
چیزها را آمدن و شدن در کار نیست، پیدا و ناپیدا شدنی نیز در آنها نباشد، پس انسان چیزی را ازدست ندهد، و چیزی را نمی یابد.
طلای ناب را با گداختن سنگ و خاک و جدا کردن همه ی ناخالصی ها به دست می آورند،هر گاه مردم سنگ و خاک روحشان را بگدازند و همه ی آلایشهای هوای نفس و خود پرستی را از آن بزدایند، آنان همه آن جان پاک بودایی را باز خواهند یافت.
آز و خشم و نادانی سه آتش جهان خوانده شده است، آتش طمع ،کسانی را که فکر و روح حقیقی خود را به حرص باخته اند،می سوزاند، آتش خشم آنهایی را که فکر و دلشان را به پای خشم نهاده اند ،دربر می گیرد، آتش جهل مردمی را که با قصور خود در به گوش سپردن تعالیم بودا و دریافتن آن ، اندیشه و روحشان را گم کرده اند ، در کام می کشد.
امیال بشر بی انتهاست،همانند تشنگی کسی است که آب شور بنوشد،او بدین آشامیدن سیراب نشود،بلکه تشنگیش افزون گردد.
روزگار شکوه و تجمل دیر نمی پاید و تند می گذرد،هیچ لذتی را در این جهان نمی توان مستدام داشت.
معرفت چون بارانی است که بر کوه بارد و در جویبارها سرازیر شود و به نهرها پیوندد و آنگاه به رودها رسد که سرانجام به دریا ریزد.باران تعالیم آسمانی ،بر دهمه ی مردم به هر حال و وضعی که باشند یکسان ببارد،آنان که این باران را پذیرا شوند، در گروههای کوچک گرد آیند،آنگاه در بنیادها جای گیرند،پس در هیئت اجتماع در آیند و سرانجام خود را در اقیانوس بزرگ معرفت یابند.
جهاد با نفس جهاد اکبر است ، و چیره شدن بر خویشتن فتحی عظیم تر از شکست دادن هزار مرد در میدان جنگ باشد.
یک سنگ گران با وزش باد به تکان نیفتد، اندیشهء مرد دانا نیز به تحسین یا ناسزا ، متأثر و آشفته نگردد.
اگر انسان را روح توبه گر و بخشایش طلب باشد، گناهانش پاک شود، اما اگر خیره سر و دلیر به گناه باشد، گناهانش بر گردن بماند و همیشه بر او نفرین باد.
تحمل ، یکی از سخت ترین انضباط هاست ، پیروزی نهائی کسی را باشد که متحمل است .
در گذشته ها زندگی مکن ، و رویای آینده را در سر مدار، دل و اندیشه ات را بر حال متمرکز ساز.
مردم باید ژرف بیندیشند، باید فکر و روح خود را پاک و تن خود را درست نگهدارند، باید از آز و تبه کاری دوری جویند، و بایدکه جویای نیکی باشند.
*دستگاه چهار گاه*
1.درآمد 2.زابل 3.حصار 4.فرود 5.مخالف 6.مخالف به مغلوب 7.منصوری 8.حدی و پهلوی 9.رجز 10.مثنوی مخالف
*دستگاه ماهور*
1.درآمد 2.گشایش 3.داد 4.حصار ماهور،آذربایجانی زیر افکن،ماهور صغیر،فرود 5.فیلی 6.شکسته 7.دلکش 8.نیشابورک 9.گوشه نیریز 10.مراد خانی یا آذربایجانی 11.طوسی 12.نصیر خانی 13.خاوران 14.نحیب،عراق،محیر،آشور،حزین و فرود 15.راک هندی 16.صفیر راک 17.راک عبدالله 18.راک کشمیر 19.ساقی نامه،صوفی نامه و کشته 20.مثنوی
*دستگاه راست پنجگاه*
1.درآمد 2.پروانه 3.نغمه 4.روح افزا 5.نیریز 6.پنجگاه و سپهر 7.عشاق 8.بیات عجم،بحر نور،قرچه،مبرقع،سپهر،فرود 9.نحیب،محیر،نحیب،حزین،آشور،فرود 10.طرز 11.لیلی و مجنون 12.راک هندی و صفیر راک 13.راک عبدلله 14.راک کشمیر
*دستگاه نوا*
1.درآمد 2.گردانه 3.نغمه 4.بات راجع 5.عشاق 6.نهفت 7.خجسته 8.نیشابورک 9.حسینی 10.عراق 11.نیریز و گوشه نیریز 12.رهاب و ناقوس 13.تخت طاقدیس 14.شاه ختائی
موسیقی سنتی ایران شامل 7 دستگاه:شور،نوا،سه گاه،چهارگاه،راست پنجگاه،ماهور و همایون و 5 آواز:ابوعطا،افشاری،دشتی و بیات ترک در شور و بیات اصفهان در همایون میباشد.هر کدام از دستگاه ها و آوازها مشتمل بر چند گوشه میباشد،هم اکنون دو مکتب وجود دارد،تعدادگوشه ها در ردیف میرزاعبداله 300 و ردیف آقا حسینقلی حدود 470 میباشد.نام گوشه گاه از محل های گوناگون نظیر :گیلکی،بختیاری،شوشتری ،گاه از نام موسیقیدانها نظیر:حاجیانی،حسینی ،صادق خانی ،گاه وصف طبیعت نظیر:نوروز،سپهر،گاه از احساس نظیر:حزین ،فرح ،گاه از توصیقات عرفانی نظیر:جامه دران ، سوزو گداز ، گاه از داستانهای ادبی نظیر :لیلی مجنون، خسرو و شیرین و گاه نام پرندگان نظیر چکاوک گرفته شده است.
دستگاه ها از نغمات بم شروع میشود و پس از درآمد به تدریج اوج گرفته وپس از اجرای چند گوشه فرود می آید در دستگاه بین چهار تا شش دانگ نغمات اجرا میشود ولی درآوازها پنج گانه از نغمات متوسط شروع و در اوج تمام میشود که گستره ی نغمات از سه دانگ بیشتر نمی باشد.
جمله بندی اجرای موسیقی شامل :پیش درآمد،آواز ،چهارمضراب،تصنیف و رنگ میباشد.
در اجرای آهنگ های موسیقی ردیف محور اصلی نغمات شاهد میباشد که معمولا بین دو دانگ پیوسته قرار میگیرد.
برای علاقه مندان به فراگیری مسیقی آوازی ایران دو دوره ردیف یکی به روایت استاد محمد کریمی و دیگری به روایت استاد عبداله دوامی موجود است ،نحوه فراگیری بدین صورت است که ترتیب یادگیری دستگاه ها و آوازها به همان صورت ترتیب اجرای این اساتید باشد و هر گوشه در یک هفته جمله به جمله تمرین گردد و در هفته بعد دروس هفته های قبل مرور گردد تا ملکه ذهن گردد.پس از فراگیری یک دستگاه شعر مناسب انتخاب و خود تلاش نمایید با انتخاب گوشه ها ی مناسب ِهر بیت شعر ،خود یک آواز کامل اجرا نمایید. اگر مجال بود به معرفی روند اجرای دستگاه ها و آوازهای موسیقی سنتی ،نحوه انتخاب گوشه ها و انتخاب ابیات را در حد معلوماتم خواهم پرداخت.
در ادامه اسامی گوشه ها در ردیف میرزاعبداله به روایت استاد محمد کریمی ارائه می گردد:
عناوین یادداشتهای وبلاگ